FEBRUARI OPRUIMING: nu tot 20% korting op geselecteerde producten.
dagen
uren
minuten
seconden
Aanbieding is verlopen
  • OPRUIMING: tot 20% korting op geselecteerde producten
  • Gratis verzending. Voor 22:00 besteld? Morgen in huis.
  • 100 dagen uitproberen. Niet goed = geld terug.
  • Home
  • Blog
  • Tips voor een goede nachtrust als je hoogsensitief (HSP) bent
vrouw last van hsp slaap

Tips voor een goede nachtrust als je hoogsensitief (HSP) bent

Heb jij last van HSP en slaap je slecht? In dit artikel geven we advies om je beter te laten slapen.
auteur
Door:
- Leestijd: 4 min
Gepubliceerd:
Geüpdate: 07-08-2023

Veel hoog sensitieve personen (HSP's) ervaren slaapproblemen, variërend van moeite met inslapen tot 's nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen. Het nadeel van slecht slapen als je hoogsensitief bent, is dat je daardoor nog gevoeliger wordt voor prikkels. Dit leidt tot meer vermoeidheid, snellere irritatie en mogelijk een nog slechtere nachtrust. Het is dan ook een vicieuze cirkel en van groot belang je nachtrust te verbeteren.

Waarom ervaar ik bij hoogsensitiviteit slaapproblemen?

Lig je 's nachts te piekeren? Ervaar je stress en spanning in je lichaam? Misschien ontvang je overdag zoveel prikkels en ben je 's avonds nog zo actief dat je niet tot rust kunt komen en in slaap kunt vallen. Of wellicht slaap je zo licht dat je vaak en snel wakker wordt gedurende de nacht. Probeer voor jezelf de oorzaak van je slaapproblemen te achterhalen. Dit stelt je in staat om gericht aan een oplossing te werken.

Creëer een rustgevende slaapkamer

Wanneer je hoogsensitief bent weet je dat je omgeving erg belangrijk is. Is jouw slaapkamer een uitnodigende plek om te slapen? Heeft het een fijne sfeer, is het schoon en opgeruimd? Het is belangrijk dat je slaapkamer voldoende donker is, zodat je minder prikkels ervaart en de aanmaak van het natuurlijke slaaphormoon melatonine niet verstoord. Bekijk kritisch de hoeveelheid licht die de slaapkamer binnenkomt en pas dit indien nodig aan met verduisterende gordijnen of een slaapmasker. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede ventilatie, voldoende frisse lucht en een aangename temperatuur is.

Voor sommige hoogsensitieve personen kan het helpen om de aanwezigheid van straling en elektrische apparaten in je slaapkamer te minimaliseren. Deze kunnen invloed hebben op je energieveld en slaap. Neem een objectieve blik op je slaapkamer en creëer je eigen oase van rust.

Mediteer voordat je gaat slapen

Meditatie is een uitstekende manier om met je hoogsensitiviteit om te gaan. Het vermindert stress, spanning en piekeren, en helpt je gedachten en gevoelens los te laten. Door middel van meditatie versterk je jezelf, vooral als je hoogsensitief bent. Er zijn diverse slaapmediaties beschikbaar, ook speciaal voor HSP's met slaapproblemen. Bespreek deze altijd eerst met je arts.

Stimuleer je slaapritme met een bedritueel

Van nature is ons lichaam 's ochtends het meest actief. De hormonen en stoffen die ons actief maken, zijn 's ochtends hoger dan 's avonds. Plan je dag zo in dat je 's ochtends het meest actief bent en vanaf een bepaald tijdstip bewust minder fysiek en mentaal actief bent. Vermijd dus vlak voor het slapengaan drukke huishoudelijke taken, werken achter een beeldscherm, uitgebreid whatsappen of actief zijn op sociale media. Ook sporten in de avonduren kan je slaapritme verstoren.

Je kunt beter gaan voor een vertraging in de avond. Lees bijvoorbeeld een goed boek, neem een uitgebreide douche of uitgebreid bad en verzorg je lichaam. Reserveer echt tijd voor jezelf!

Hoogsensitieve personen reageren zeer positief op ritme en structuur. Probeer een vast ritme aan te houden in de avond: ga op dezelfde tijden naar bed en voer voor het slapengaan dezelfde activiteiten uit. Op deze manier stimuleer je je lichaam om slaaphormonen aan te maken.

Vertrouw op je lichaam en geest

Het is belangrijk om te blijven vertrouwen op het herstellend vermogen van je lichaam. Wij snappen heel goed dat dit lastig is als je al langer last hebt van slaapproblemen, maar weet dat je lichaam niets liever wilt dan dat je goed slaapt, zodat je 's nachts kunt herstellen en goed kunt uitrusten. Als de tips niet direct werken, geef dan niet te snel op. Je lichaam heeft tijd nodig om weer een gezond slaapritme te ontwikkelen.

Het gebruik van een verzwaringsdeken bij hoogsensitiviteit

Een verzwaringsdeken kan een nuttig hulpmiddel zijn voor hoogsensitieve personen die moeite hebben met slapen. Het kan stress verminderen en een positieve invloed hebben op de emoties die je ervaart. Omdat HSP's gevoeliger zijn voor stress en angst, kunnen ze baat hebben bij een verzwaringsdeken.

Tekst gaat verder onder afbeelding

vrouw op bed met verzwaringsdeken

Kies voor de Novaline verzwaringsdeken

  • checkmarkHelpt je sneller, langer en dieper te slapen
  • checkmarkHelpt je om stress te verminderen en te ontspannen
  • checkmark100 dagen proefslapen.
    Niet goed = geld terug

Wat is een verzwaringsdeken precies?

Een verzwaringsdeken weegt ongeveer 10-15% van je lichaamsgewicht en heeft daardoor een licht drukkend effect op je lichaam. Dit kan een gevoel van geborgenheid en veiligheid geven tijdens het slapen. In de wetenschap wordt dit diepe druk stimulatie genoemd.

Diepe druk stimulatie werd oorspronkelijk ontwikkeld om mensen die last hadden van overprikkeling tot rust te brengen. Overprikkeling kan voorkomen bij hoogsensitiviteit, maar ook bij andere aandoeningen zoals ADHD, autisme, trauma's en verschillende andere oorzaken.

Ook kinderen die hoogsensitief zijn kunnen gebruik maken van een verzwaringsdeken om beter te slapen. Bekijk onze verzwaringsdekens voor kinderen.

De werking en effecten van een verzwaringsdeken bij HSP

Diepe druk stimulatie heeft een positief effect op het stresshormoon cortisol en kan het gelukshormoon serotonine en het slaaphormoon melatonine versterken.

Serotonine heeft een positieve invloed op je humeur, emoties en slaap. Melatonine wordt aangemaakt wanneer je gaat slapen. HSP's die moeite hebben met slapen, hebben soms baat bij het gebruik van een verzwaringsdeken om te stimuleren bij de aanmaak van deze twee soorten hormonen.

De verzwaringsdeken voor hoogsensitiviteit

Als hoogsensitief persoon ben je gevoeliger voor sensorische overprikkeling. Het rustgevende effect van een verzwaringsdeken kan zorgen voor meer ontspanning tijdens het slapen. Daarom kan een verzwaringsdeken voor HSP's niet alleen nuttig zijn voor de nachtrust, maar ook om te ontspannen in de avond.

Wij hopen dat je na het lezen van dit artikel wijzer bent geworden over slaapproblemen bij hoogsensitiviteit en hoe een verzwaringsdeken een oplossing kan bieden. Bij ons kun je de verzwaringsdeken altijd dertig dagen proberen, vind je het niks, dan mag je hem kosteloos terugsturen.

Wil jij ook uitgerust de dag beginnen?

Vind direct de verzwaringsdeken die bij jou past

5% korting?
5% korting je eerste aankoop

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Novaline Verzwaringsdeken

Helpt je langer, dieper en beter te slapen.


Reageer op dit artikel
Omhoog