• Nieuw! 10% bundelkorting: bestel een verzwaringsdeken met hoes.
  • Gratis verzending. Voor 22:00 besteld? Morgen in huis.
  • 100 dagen uitproberen. Niet goed = geld terug.
  • Home
  • Blog
  • Antwoord op de 7 meest gestelde vragen over beter slapen

Antwoord op de 7 meest gestelde vragen over beter slapen

vrouw kijkt naar telefoon op bed

Wat doe jij het liefst voor je naar bed gaat?

Ben jij iemand die niet goed in slaap valt, vaak wakker wordt of niet goed door kan slapen? En vraag je je weleens af of je wel genoeg slaapt en hoe je beter kan slapen? Wij krijgen dagelijks vragen over hoe iemand beter kan slapen. Daarom beantwoorden we in dit blogartikel de 7 meest gestelde slaapvragen.

1. Hoeveel slaap heb je per nacht nodig?

Gemiddeld hebben volwassene zo’n 8 uur slaap per nacht nodig. Slecht 1 procent van de bevolking heeft minder dan zes uur slaap nodig.

Bij kinderen is dit anders. Om het duidelijk te maken hebben we de gewenste slaapuren per leeftijdscategorie in een tabel gezet:

Leeftijdsgroep Gewenste aantal uren slaap per dag
Pasgeboren baby 16 tot 18 uur
Zuigeling 12 tot 16 uur
Dreumes 11 tot 14 uur
Peuter/kleuter 11 tot 13 uur
Schoolkind 9 tot 11 uur
Puber 8 tot 10 uur
Volwassene 7 tot 9 uur
65 plusser 7 tot 8 uur

Benieuwd naar slaaptips per levensfase? Lees dan ook de volgende artikelen:

2. Hoe weet je of je genoeg slaapt?

Het is goed om jezelf de volgende twee vragen te stellen: Heb je een wekker nodig om wakker nodig? En ben je overdag moe? Is het antwoord ‘ja’? Dan heb je waarschijnlijk te weinig slaap.

Toch kan het zo zijn dat je op deze twee vragen ‘ja’ antwoord, terwijl je wel meer dan 8 uur slaapt. Helaas zegt de duur van je slaap niet veel over de kwaliteit van je slaap. Wanneer je bijvoorbeeld licht slaapt of niet voldoende in je diepe slaap fase komt, kan het ook zijn dat je niet voldoende uitrust.

3. Waarom is het voor veel mensen zo lastig om op tijd te gaan slapen?

Vandaag de dag hebben we meer afleiding dan vroeger. Zo kijken we meer tv, hebben we meer activiteiten in de avond en zitten we veel op onze smartphone. Alleen al als er geen smartphones zouden zijn, zouden we veel meer en beter slapen. Om slaperig te worden moet je je namelijk ‘s avonds een beetje vervelen. Nu het eenmaal makkelijk is om je niet te vervelen, wordt de verleiding om laat op te blijven groter.

4. Wat moet ik doen als ik niet goed slaapt?

Slaap jij niet goed en wil je beter slapen? Dan is het goed om eerst de oorzaak van je slechte nachtrust te zoeken. Dit kun je doen door een slaapdagboek bij te houden. Hierin schrijf je wat je op een dag doet en consumeert. Belangrijk is de laatste paar uur voordat je gaat slapen. Daarnaast schrijf je hoe je nacht was. Na een tijdje kun je misschien een patroon ontdekken.

Wanneer je slecht in slaap komt en/of slecht doorslaapt kan een verzwaringsdeken je helpen om beter te slapen. Verzwaarde dekens geven een subtiele druk op je lichaam waardoor je zenuwstelsel ontspant, je tot rust komt en makkelijker in slaap valt. Daarnaast stimuleert de deken je lichaam om stiller te liggen, waardoor je makkelijker doorslaapt.

Tekst gaat onder de afbeelding verder

novaline verzwaringsdeken

Zelf genieten van een goede nachtrust?
Kies voor Novaline

  • Helpt sneller, langer en dieper te slapen
  • Om te ontspannen en relaxen op de bank, stoel of in bed
  • 30 dagen proefslapen. Niet goed = geld terug
  • Beoordeeld met een 4.5 uit 5 sterren op Trustpilot
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, is dezelfde dag gratis verzonden
Meer informatie

5. Is het hebben van nachtdienst of onregelmatige dagen slecht voor je slaapkwaliteit?

Wanneer je nachtdienst hebt, blijft dit iets onnatuurlijks voor je lichaam. Dit zorgt voor een slechtere nachtrust. Als je een extreem avond persoon bent, kun je daar wat beter mee omgaan dan iemand anders, maar het blijft ongezond. Bij jongeren die nachtdienst of onregelmatige dagen hebben, heeft dit minder effect omdat hun biologische klok flexibeler is dan oudere. Jongere kunnen dus makkelijker omgaan met een onregelmatig slaappatroon.

6. Kan het doen van een middagdutje kwaad?

Wanneer jij ‘s nachts niet goed of lang genoeg slaapt, kan het helpen om overdag een powernap te doen. In twintig minuten kun je je al een stuk beter voelen. Slaap niet te lang overdag, want dan heb je kans om in je diepe slaap wakker te worden en dit maakt je alleen maar meer moe.

Wanneer je te weinig nachtrust hebt gehad, heeft een extra dutje overdag geen effect op je volgende nachtrust. Slaap je extra, dan kan het zijn dat je in de avond weer minder goed slaapt. Dit komt omdat je dan niet moe genoeg bent.

7. Hoe groot is de invloed van goede slapen op het functioneren op je werk?

De kwaliteit van je nachtrust heeft een grote invloed op jouw functioneren. Toch zijn er bedrijven die niet beseffen niet hoeveel impact dat heeft op het functioneren. Te weinig slaap betekent minder productiviteit, minder creativiteit, hoger ziekteverzuim en hogere kosten.

Wij hopen dat je na het lezen van dit blog, wijzer bent geworden over hoe je beter kunt slapen. Heb je toch nog andere vragen over beter slapen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag om weer beter te slapen!

Omhoog
Hoi! Kom je ergens niet helemaal uit? Laat het ons weten.
chat
close button