Wegens grote drukte bij de pakketbezorgers, kan het zijn dat je bestelling later wordt geleverd. Onze excuses voor het ongemak.
  • Nieuw! 10% bundelkorting: bestel een verzwaringsdeken met hoes.
  • Gratis verzending. Voor 22:00 besteld? Morgen in huis.
  • 100 dagen uitproberen. Niet goed = geld terug.
  • Home
  • Blog
  • 3 tips voor iedereen die problemen ervaart met doorslapen

3 tips voor iedereen die problemen ervaart met doorslapen

vrouw op bed met doorslaapproblemen

Niet kunnen doorslapen kan erg vermoeiend zijn

Kwart over drie ‘s nachts, het voelt alsof je nog maar vijf minuten hebt geslapen en je bent klaar wakker. Je blijft maar naar het plafond staren en bent al drie keer uit bed gegaan om een slok water te drinken. Wat je ook doet, je valt niet in slaap of slaapt steeds maar kort en wordt daarna weer wakker. Herken jij dit en heb je hier vaker dan eens per week last van? Dan kun je wel stellen dat je problemen hebt met doorslapen. Naarmate je ouder wordt, neemt de kans op gebroken nachten steeds verder toe. Ervaar jij ook problemen met doorslapen? Dan geven we je aan het einde van dit artikel drie tips die helpen bij doorslapen.

Waarom is doorslapen zo belangrijk?

Voordat we naar de tips voor doorslapen gaan, willen we je vertellen waarom doorslapen zo belangrijk is. Samen met inslapen en slaapefficiëntie (de hoeveelheid uren die je écht slapend in bed doorbrengt) is doorslapen de belangrijkste indicator voor jouw slaapkwaliteit. Deze drie indicatoren bepalen hoe energiek, gelukkig en gezond jij je de dag ernaar voelt.

Zeker als je ouder wordt kan doorslapen een probleem worden. Ben je namelijk boven de 65 jaar, dan neemt je melatonine aanmaak af en breng je minder tijd door in de REM-slaap. Als gevolg hiervan wordt je ’s nachts vaker wakker. Ruim 18% van de mannen en maar liefst 25% van de vrouwen boven de 65 heeft last van doorslaapproblemen.

Oorzaken van doorslaapproblemen

Er zijn heel veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je moeilijk doorslaapt. Hieronder vind je de meest voorkomende:

  • Je moet (vaak) plassen
  • Je partner snurkt, eenmaal wakker blijf je daar wakker van
  • Je ervaart stress, zodra je wakker wordt doe je geen oog meer dicht
  • Je hebt het te warm
  • Je kind heeft voeding nodig in de nacht
  • Je bent gejaagd en gespannen en kunt de rust niet terugvinden
  • Je bent bang en luistert naar elk geluidje
  • Je hebt eng gedroomd en droomt deze droom steeds opnieuw

Er zijn dus veel oorzaken die zorgen voor doorslaapproblemen. Gelukkig helpen onderstaande tips om het doorslapen makkelijker te maken.

Doorslaaptip 1. Let op wat je eet voordat je gaat slapen

Je voeding lijkt misschien onschuldig, maar heeft veel invloed op je nachtrust. De eerste tip: minimaal een uur voordat je gaat slapen je laatste maaltijd of snack nemen.

Daarnaast is het ook nog belangrijk om zorgvuldig het soort eten te kiezen wat je net voordat je naar bed gaat eet. Kies namelijk niet voor pittig, te veel of te vet eten, maar ga voor een bakje yoghurt, stuk fruit of handje noten. Deze producten zijn makkelijk verteerbaar en bevatten de stofjes tryptofaan en magnesium. Tryptofaan bevordert de aanmaak van melatonine en magnesium helpt je te ontspannen. Erg fijn, want je lichaam kan deze stofjes op latere leeftijd minder goed zelf aanmaken. En laat melatonine nou net het stofje zijn dat je helpt om in slaap te vallen én om door te slapen.

Doorslaaptip 2. ... en op wat je drinkt

Veel mensen zweren bij een ‘slaapmutsje’ voordat ze naar bed gaan. Toch is het geen goed plan. Van alcohol val je wel sneller in slaap, maar je slaapt er lichter door. Hierdoor kun je onrustig slapen en veel wakker worden. Het kan dus de oorzaak zijn voor problemen bij doorslapen.

Hetzelfde geldt voor roken. Rook jij? Steek je laatste sigaret of sigaar dan minimaal een uur voordat je gaat slapen op.

koppel in bed met verzwaringsdeken

Een verzwaringsdeken kan helpen om beter te slapen

Doorslaaptip 3. Zorg voor een fijne slaapkamer

Diep en ononderbroken slapen kan alleen als je slaapkamer daar de geschikte omgeving voor is. Dit betekent dat je kamer een temperatuur heeft van 16 tot 18 graden en goed geventileerd wordt. Zorg er ook voor dat je licht buiten de kamer houdt, door bijvoorbeeld te investeren in verduisterende gordijnen. Zo creëer je een donkere ruimte waarin je onverstoord kunt slapen.

Investeer daarnaast in een verzwaringsdeken. Een verzwaringsdeken voert een subtiele druk uit op je lichaam, waardoor dit ontspannen blijft. Dit bevorderd het doorslapen in de nacht.

Wij hopen dat je met deze tips weer lekker door kunt slapen. Heb je vragen over doorslapen of het gebruik van een verzwaringsdeken bij doorslaapproblemen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Omhoog
Hoi! Kom je ergens niet helemaal uit? Laat het ons weten.
chat
close button